dinsdag 29 januari 2008

Basiscompetenties week 1

De basco's van onze eerste week in Setúbal:

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
Deze week hadden we al enkele observatiemomenten. We observeerden in klassen van het 5e en 6e leerjaar. Het eerste wat ons opviel was dat de leerlingen minder discipline hebben dan in de doorsnee klassen in België. Tijdens de lessen praten de leerlingen veel en roepen soms echt naar elkaar. We observeerden muzische vakken zoals muziek, beeld en beweging. De leerlingen waren tijdens deze lessen wel erg enthousiast. Ze zijn ook vrij sterk in deze vakken. Vooral in de les beeldopvoeding zagen we verbluffende resultaten. Tijdens de les muziek stonden we ervan versteld dat alle leerlingen noten kunnen lezen.

De leraar als organisator
Tijdens onze eerste week hier, moesten we natuurlijk veel organiseren. De reis naar Portugal is goed verlopen en ook de communicatie verloopt vlot. Eén van de zaken waar we het meest aan moesten wennen is het openbaar vervoer. De bussen en treinen komen zelden op tijd en in het begin wisten we niet altijd waar we moesten afstappen. De zoektocht naar de stageschool verliep ook niet van een leien dakje, gelukkig waren we zo slim om een dag op voorhand de stageschool te gaan verkennen en kennis te maken met de directie en leerkrachten. Maar ondertussen raken we er wel aan gewend en lukt het wel.

De leraar als partner van ouders en verzorgers
Men gaat discreet om met de gegevens van ieder kind. Er werd tegen ons nog niets over de kinderen verteld en we mogen ook geen foto’s nemen waarop de gezichten van de kinderen duidelijk te zien zijn. Ze zijn hier wel streng op.
Met ouders hebben we nog geen contact gehad. Rond de school staan er enorm veel flatgebouwen. De meeste kinderen wonen daar en hangen na school nog lang rond op straat.


De leraar als lid van een schoolteam
We werden heel goed ontvangen op de school. De leerkrachten zijn gastvrij en staan open voor onze ideeën. Ze stellen ons ook aan iedereen voor en zijn precies écht trots om internationale studenten te mogen ontvangen in hun school. Onze mentor op school is de leerkracht Engels. Zij helpt ons om met de andere leerkrachten te communiceren. Veel leerkrachten spreken ook Frans. Dus met hen lukt het wel om te praten. De leerkrachten overleggen met elkaar welke lessen we kunnen meevolgen. Ze maken zelfs tijd vrij om samen met ons de lessen voor te bereiden en te bespreken. We kijken er echt naar uit om op deze school stage te lopen.

De leraar als cultuurparticipant
Nadat we van de luchthaven kwamen werden meteen ondergedompeld in een andere cultuur. De mensen zijn hier veel socialer dan in België en helpen ons bij alles. De eerste week was echt ‘verkenning’. We leerden de omgeving kennen en ontmoetten veel mensen. We bezochten ook de dienst Toerisme in Setúbal om wat meer te weten te komen over de streek.



Geen opmerkingen: