dinsdag 19 februari 2008

Basiscompetenties week 4

De leraar als begeleider van leerprocessen.
De beginsituatie voor de bachelorproef konden we redelijk goed achterhalen. Na een lang gesprek met de gezondheidscoördinator, kregen we een bundel mee met informatie! Zelf heeft ze ook heel veel informatie gegeven. Deze week (week 4) was het de week van gevoelens, relaties,… en mentale gezondheid.
We hebben besloten dat we de dieren van de axenroos gingen introduceren in de school! We hebben heel wat lessen voorbereid en voorgelegd aan de gezondheidscoördinator.


De leraar als opvoeder
De leerlingen waren heel enthousiast. Ook de leerkrachten waren heel tevreden over de lessen! We hebben hen heel wat uitgelegd en ze waren heel enthousiast over het onderwerp! De leerlingen zelf waren tijdens de lessen heel actief en deden heel actief mee! Ze vonden het leuke lessen en ze vertrokken met een glimlach op hun gezicht! We konden de leerlingen heel wat bijbrengen over de axenroos en zijn relaties. We lieten de kinderen ook zelf aan het werk. Ze moesten schoolsituaties zoeken waar ze zich als een bepaald dier zouden gedragen. Hoe zijn ze een goed- of slechtgemutst dier? In welke situaties is dat voorgekomen? …

De leraar als inhoudelijk expert
Voor ons ging het redelijk goed om de lessen voor te bereiden omdat de axenroos een onderwerp is waar we goed onze weg in weten te vinden! Toch moesten we nog wat uitleg lezen en alles zo goed mogelijk vertalen om de juiste termen te vinden.
We probeerden onze lessen zodanig eenvoudig voor te bereiden dat de leerkrachten en de leerlingen er vlug zicht op kregen hoe het in elkaar zat! We leerden hen de verschillende dieren aan door spelletjes te spelen, door ze zelf toneeltjes te laten maken, door dingen op de schrijven, door ze iets te laten maken,…


De leraar als organistor
Deze week hebben we ons ook heel goed moeten engageren om deze basiscompetentie goed te verwerven! We legden de lessen minimum 2 dagen vooraf voor aan de leerkracht.
Als we les moesten geven probeerden we om het materiaal e.d. op voorhand klaar te zetten,…

De leraar als innovator en onderzoeker
Het was wel heel tof om de lessen te geven. Het was niet altijd even gemakkelijk om de lessen in het Engels te geven. De kinderen begrepen ons wel heel goed! Toch was het een uitdaging om de axenroos in het Engels voor te stellen! In een klas, waar we de introductieles gaven, was er een kind met het syndroom van down. Dat wisten we maar de dag zelf. Dus probeerden we dat kind ook zo goed mogelijk bij het gebeuren te betrekken! Uiteindelijk is die les heel vlot verlopen en kon het kind ook bijna aan alles deelnemen. Ze vond het een hele toffe les… We zagen dat ze ervan genoot!


De leraar als lid van schoolteam
De leerkrachten waren heel enthousiast over de axenroos! We hebben hen heel wat informatie moeten geven! Het was een leuke stageweek waar we zelf ook heel veel uit geleerd hebben. Op het einde van de stageweek moesten we afscheid nemen van de school, de leerkrachten, de leerlingen,… Het was een hele leuke ervaring voor ons waar we heel wat over geleerd hebben.


De leraar als cultuurparticipant
Deze week kregen we buitenlands gezelschap! Op vrijdag leerden we 2 Oostenrijkse meisjes kennen. Samen met Suzannah Reichenstein (onze internationale coördinatrice) zijn we even naar het strand geweest en hebben we het kasteel ‘São Felipe’ bezocht! Een adembenemend uitzicht kregen we daar te zien! Over de zee, over de stad Setúbal,… Op zaterdag kregen we ook nog gezelschap van 3 Belgische meisjes... Zij verblijven ook in onze straat!

Geen opmerkingen: