De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Deze week hebben we heel wat lesjes gegeven. De leerlingen vonden het heel tof om les te krijgen in een anderen taal (Engels). Ze waren heel enthousiast.
We leerden de kinderen het Nederlandse lied 'Hoofd, schouders, knie en teen' aan. De Nederlandse uitspraak ging niet zo vlot, maar de kinderen deden hun uiterste best! Op het einde van de les konden de kinderen het lied heel goed zingen.
We leerden hen ook de Belgische Laïs-dans aan! Een leuke ervaring, zowel voor de Portugese leerkracht, wij en zeker de kinderen!!
Tijdens de Engelse les hadden we het over België. We lieten de kinderen chocolade proeven, leerden hen verschillende monumenten zien op foto,...
Hetgeen wel jammer is, is dat er weinig of geen materiaal gebruikt wordt in de school om de zaken aan kinderen aan te leren. Wij deden ons uiterste best om toch wat materiaal mee te brengen!
De leraar als opvoeder:
We hebben geprobeerd om te zorgen voor een positief en rustig leerklimaat. De kinderen waren zo enthousiast omdat ze les kregen van buitenlandse studenten. Ze zorgden zelf voor een positief en rustig klimaat. Soms was het moeilijk tijdens de bewegingsles om alle kinderen in de hand te houden. Ze mogen al veel rondlopen en praten, en dat maakt het nog wat moeilijker… We hebben de kinderen heel wat doen bewegen in de bewegingsles. Na anderhalf uur waren ze doodop!
De leraar als inhoudelijk expert:
Vooral tijdens de Engelse les was dit van toepassing. We moesten de kinderen ‘the personal pronouns’ aanleren. Natuurlijk moest ook wij volledig op de hoogte zijn van het onderwerp. We probeerden ons zo goed mogelijk voor te bereiden. De mentor van Engels zei achteraf dat alles zeer goed verlopen is en dat de kinderen alles begrepen hebben. Ons Engels moet sowieso goed zijn, anders verstaan de kinderen ons niet.
De leraar als organisator:
Het is geen gemakkelijke week geweest! Veel leerkrachten van de 5e en 6e graad hadden graag gehad dat we lessen kwamen geven. Het probleem was dat het niet altijd mogelijk was omdat veel lessen op hetzelfde tijdstip vielen. Dus moesten we echt gaan organiseren, onze agenda erbij nemen en alles plannen. Ook de lessen die we nog gaan observeren moesten we verplaatsen, afzeggen, andere in de plaats nemen,… Op organisatorisch vlak tijdens de lessen ging het zeer goed. Al het materiaal lag klaar, de bordschema’s stonden aan het bord,…
De leraar innovator en onderzoeker:
Veel leerkrachten kijken op naar ons. Voor hen is het iets nieuws, voor ons ook. Zij leren veel van ons en wij van hen. De leerkracht van beweging zei op het einde van de les dat hij zeker nog eens dans gaat geven. Hij vond het zo leuk en aangenaam dat hij het zeker nog gaat proberen.
De leraar als lid van een schoolteam:
Het is echt een aangename school om les te geven. Alle leerkrachten zijn heel vriendelijk, ze willen ons steeds om lesjes te geven, ze vinden het enorm interessant en zijn heel enthousiast! Wij voelen er ons ook steeds meer thuis! Het is heel tof en interessant, voor beide partijen!!
De leraar als cultuurparticipant:
We vertoeven in een ander land, in een andere cultuur… We proberen ons zo goed mogelijk aan te passen aan de omgeving, cultuur, klimaat, mentaliteit,… Dit alles vertoont wel heel wat verschillen met België. Bv. De mensen zijn heel wat socialer hier dan in België, ze beginnen zomaar een praatje te slaan aan het busstation of in de winkel,… Ze willen je overal helpen!
woensdag 6 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten