De leraar als begeleider van leerprocessen.
Deze week hebben we enkele lessen gegeven. Engelse lessen. bv. de kleuren, de maanden van het jaar,... Het was niet zo moeilijk om de beginsituatie te achterhalen. Soms konden we voorhand al zien wie ze kon zeggen en wie niet! Tijdens de observatie komt dat duidelijk naar voor! We probeerden om de lessen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. We probeerden ook voor materiaal te zorgen, alhoewel dat niet zo gemakkelijk was! bv. een kalender, verschillende gekleurde voorwerpen of blaadjes,... Het is niet zo gemakkelijk om les te geven in een taal die je niet beheerst!
De leraar als inhoudelijk expert
Als we lessen geven in het Engels, moeten we de Portugese woorden ook kennen. Anders moeten onze medestudenten constant vertalen.
Tijdens de Portugese les op school (in het IPS) vroegen we aan onze leerkracht wat we als extra werk moeten doen omdat we vroeger vertrekken dan de anderen. Volgende week hebben we een examen. Examen Portugees. Mondeling en schriftelijk. Dus hebben we al wat 'geblokt' aan de structuren en de woordenschat! Het is zeker niet gemakkelijk en het zal ook niet gemakkelijk zijn om ons examen af te leggen. Uiteindelijk gaan we niet zo heel veel uren Portugees gehad hebben!!
De leraar als organisator
Charlotte haar zussen kwamen woensdagnamiddag aan! Natuurlijk zijn we naar de lessen gegaan en ’s avonds gingen we samen een hapje eten of iets drinken. We moesten wel heel wat organiseren! Wanneer en waar spreken we af, wanneer moeten we de taxi bellen? Wat gaan we doen?
We werkten zondag een ganse dag voor school omdat er volgende week heel wat opdrachten moeten ingediend worden op de hogeschool in Setúbal. Een goede planning (meestal in ons hoofd) is meer dan welkom!!
De leraar als partner van ouders en verzorgers
Als we ’s morgens op school toekomen , worden we altijd hartelijk onthaald door de verzorgers van de school. Elke dag vragen ze hoe het gaat, of we Portugal nog steeds tof vinden,… het is aangenaam om aanvaard te worden in de school! De verzorgers komen ook in de klas kinderen met een beperking te helpen!
De leraar als lid van schoolteam
De scholen vangen ons heel goed op! De mensen zijn ongelofelijk vriendelijk en we worden onmiddellijk opgenomen in het schoolteam. We krijgen informatie over kinderen die het moeilijker hebben of die problemen hebben.
De leraar als cultuurparticipant
Charlotte haar zussen kwamen aan op woensdag! We gingen ze natuurlijk afhalen in het treinstation van Setúbal. Vrijdag hadden we gelukkig geen les. Dus besloten we om richting Lissabon te trekken! We hebben een tourbus gedaan en heel veel gezien! Het weer liet het ook meer dan goed toe om volop te genieten! We bezochten ook de uitkijktoren om een prachtig overzicht te hebben over Lissabon! ’s Avonds gingen we eten in een typisch Portugees restaurantje waar je vanalles kon bestellen van vis. De streek rond Setúbal en Lissabon is heel gekend voor de verse en lekkere vis! Moe maar tevreden keerden we met de trein terug naar Setúbal. We lachten heel wat af onderweg!!
Op zaterdag gingen we naar Troía. Daarvoor moesten we de boot nemen. Het is een schiereiland. De stranden en de natuur worden ‘verminkt’ door grote, nieuwe appartementsblokken! Helemaal geen mooi zicht meer… Maar toch mooi genoeg om op het strand te genieten van het lekkere weertje!!
maandag 7 april 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten