De leraar als begeleider van leerprocessen.
Deze week moesten we enkele lessen meevolgen met de andere IPS-studenten. Tijdens de Engelse lessen merkten we al gauw op dat de Portugese studenten een heel laag niveau hebben. Ze kunnen heel weinig of geen Engels. We zouden liever nieuwe zaken bijleren dan op een lager niveau te moeten presteren. Op donderdag kregen we uitleg over onze stage. We kregen elk een school toegewezen waar we samen met 2 Portugese studenten naartoe moeten gaan! Op maandag 3 maart start deze stage. Elke week, op maandag, dinsdag en woensdag moeten we naar de stageschool. Wij moeten vooral observeren en participeren en mogen af en toe een lesje/activiteit geven. Gelukkig starten volgende week de LCP-courses (Portugese Language and Culture). We zagen onze stagepartners ook al!
De leraar als inhoudelijk expert
Natuurlijk spreken we nog geen Portugees, alhoewel we al heel wat kunnen begrijpen en dat we ook al heel wat woorden kennen zodat de Portugese bevolking ons toch een beetje begrijpt! Op dinsdag 4 maart starten onze eerste lessen Portugees! We kijken er naar uit om ze te volgen!
Tijdens de stagebespreking met de Portugese studenten en hun begeleider ging het over ‘hoe leer ik de kinderen dat 3 + 3 = 2 x 3 aan! Ook hadden ze een probleem met symmetrieassen en spiegelen! Ze wisten niet hoe ze het moesten aanpakken in de klas! Ongeloofelijk… Qua didactiek zitten ze toch achter op België blijkt zo…
De leraar als organisator
Deze week kregen we ons lessenrooster. Wij moeten alles meevolgen omdat we anders niet genoeg studiepunten hebben! Het probleem was dat we moesten wachten tot donderdag om te kijken welke opties we gingen nemen. Op donderdag konden we ons lessenrooster eindelijk samenstellen! Elke morgen (maandag, dinsdag en woensdag) moeten we op stage, dus in de namiddag kunnen we de lessen in het IPS meevolgen.
De studenten hebben ons de weg naar de school uitgelegd! We moeten 2 bussen nemen en om 7 uur de eerste! Op zondag namiddag hebben we besloten om de bus maar eens te nemen zodat we het wisten zijn.
De leraar als innovator en onderzoeker
Gelukkig raken we het Portugese openbaar vervoer stilaan gewoon en ging het vlot om de bus richting onze stageschool te nemen. Ook leerden we om de roosters aan de valven te gebruiken! We volgen lessen mee in 3 verschillende jaren en als er wijzigingen zijn (wat heel vaak voorkomt) moeten we kunnen zien waar de lessen doorgaan, welke afgelast zijn, welke lector er komt,…
De leraar als cultuurparticipant
Deze week hebben we niet zoveel tijd gehad om grote uitstappen te doen! Op zondagnamiddag bezochten we met de meeste erasmusstudenten de andere kant van Troia. Wij leerden ondertussen een Pool kennen, enkele Spanjaarden,… Zij zitten bij ons op school, maar in een ander departement.
maandag 3 maart 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten