maandag 10 maart 2008

Basiscompetenties week 7

De leraar als innovator en onderzoeker
Deze week hadden we terug stage. Dit keer samen met twee Portugese studenten. Het was erg leerrijk. We lopen stage in het tweede leerjaar. Deze week konden we enkel observeren. We leerden heel veel bij, ook wisselden we heel wat didactisch materiaal uit. De kinderen gaan hier ofwel in de voormiddag naar school, of wel in de namiddag. Wij lopen stage in de voormiddag:

- 8.00 u. tot 10.20 u. : onthaal, taal, wiskunde
- 10.20 u. tot 10.30 u. : lunch
- 10.30 u. tot 11.00 u. : speeltijd
- 11.00 u. tot 13.00 u. : muzische vakken, wereldoriëntatie

Hoekenwerk of contractwerk kennen ze hier niet. Dit gaan we zeker introduceren tijdens onze stage. In de klas is er veel materiaal aanwezig. Dit was in onze vorige stageschool niet zo. De klassen zijn hier erg kleurrijk en verzorgd. Ook de speelplaats en schoolomgeving zijn kindgericht.
We vinden wel dat veel dingen speelser kunnen aangeleerd worden. Vooral de lessen wiskunde kunnen veel creatiever. Er is ook weinig groepswerk, bijna alles gebeurt klassikaal. Voor de kinderen is het moeilijk om zich te blijven concentreren.

De leraar als opvoeder
Op deze school besteedt men veel aandacht aan attitudevorming. Iedere dag wijst de leerkracht wel eens op de gedragsregels die vooraan in de klas hangen. De leerkrachten zijn soms wel erg streng.
De kinderen hebben hier erg veel nood aan aandacht en affectie. Iedere morgen komen de leerlingen bij ons of bij de andere studenten om een knuffel, een kusje. Ze zijn erg lief. Op het einde van de voormiddag nemen ze dan ook afscheid met een knuffel. Ze hebben hier echt behoefte aan...

Op de stageschool worden ook kinderen die nood hebben aan speciale zorg opgevangen. Omdat er in deze buurt geen scholen zijn voor buitengewoon onderwijs, kunnen ze terecht in het gewone onderwijs. Ze worden opgevangen door de klasleerkracht en na een poosje door een speciale zorgleerkracht. Zij doet dan allerlei oefeningen / spelletjes met hem zoals: tekenen, domino, puzzels, memory, enz.

De leraar als inhoudelijk expert
Deze week hadden we onze eerste Portugese les. We keken er erg naar uit, maar eigenlijk leerden we niets bij. Omdat het de eerste les was, leerden we de basiswoorden. Omdat we hier al meer dan een maand zijn, kenden we deze al.


De leraar als lid van een schoolteam
We voelen ons erg goed op deze school. Iedereen is erg vriendelijk en de Portugese studenten helpen ons goed om alles te begrijpen. Ze staan ook open voor nieuwigheden.
Ook de kinderen vinden het leuk dat we er zijn. Iedere dag ontvangen ze ons met open armen en geven ons het gevoel dat we welkom zijn.

De leraar als cultuurparticipant
De voorbije week leerden we alle erasmusstudenten van de school kennen. Ook van de andere afdelingen. We kregen ook onze eerste les Portugese cultuur. Hierin moeten we in groep werken aan een project. We moeten informatie opzoeken over een bepaald thema (bv. Portugese taal; Portugese muziek; Portugese bezienswaardigheden; ...) en hier dan een scriptie en presentatie over maken.

De leraar als partner van ouders
De school werkt nauw samen met de ouders. De ouders worden vaak betrokken bij projecten. Ze komen dan naar school en werken samen met hun kinderen. Vaak worden de ouders gevraagd om iets te schrijven over een bepaald probleem/onderwerp. Dit wordt dan uitgehangen op een groot bord in de school. Iedere week komt ook één van de ouders voorlezen in de klas.

Geen opmerkingen: